نماد قطعات الکترونیکی سازندگان نقشه شماتیک

توسط | 4 اسفند, 1398 | الکترونیک, طراحی PCB, لحیم کاری و مونتاژ, وبلاگ | 38 دیدگاه ها

نماد-شماتیک-قطعات-الکترونیکی

آموزش لحیم کاری و استاندارد IPC یوبرد

ساخت دنیای الکترونیک

آموزش های رایگان لحیم کاری استاندارد

فیلم های آموزش لحیم کاری حرفه ای

آموزش خصوصی لحیم کاری و مونتاژ

اخبار جدید یوبرد در اینستاگرام

نماد قطعات الکترونیکی یا شماتیک قطعات الکترونیکی یا شمای فنی قطعات الکترونیکی عبارت از شکل قطعات الکترونیکی در نقشۀ شماتیک یک مدار الکترونیکی است. گاهی به این نماد قطعات الکترونیکی، شماتیک هم می گوییم. مثلاً می گوییم: شماتیک دیود. اما واژۀ شماتیک تعریف دیگری دارد که در ادامه توضیح داده می شود. در نقشۀ شماتیک یک مدار نمادهایی وجود دارد که هر کدام از آنها دارای دو یا چند پایه هستند و این پایه ها با خطوطی به یکدیگر متصل می شوند. به آن نمادها که هر کدام نمایانگر یک قطعۀ الکترونیکی (یا غیر الکترونیکی) هستند، نماد شماتیکی آن قطعۀ الکترونیکی (یا غیر الکترونیکی) می گوییم. قبل از پرداختن به نماد قطعات الکترونیکی، به تعریف شماتیک و لزوم استفاده از آن و همچنین لزوم دانستن نماد قطعات الکترونیکی می پردازیم.

نماد-قطعات-الکترونیکی-شماتیک

تصویر 1 – بخشی از شماتیک یک مدار الکترونیکی و نماد قطعات الکترونیکی آن

 

پیشنهاد می شود پیش ادامۀ متن، فیلم زیر که درمورد پکیج قطعات الکترونیکی در پیج رضا اسدی بوده را ببینید. این ویدئو بخشی از یکی از دوره های آموزشی لحیم کاری بوده که سالها پیش برگزار شده است.

ویدئوی 1 – پکیج قطعات الکترونیکی

نقشه شماتیک چیست؟

هر مدار الکتریکی و الکترونیکی دارای یک نقشه شماتیک است که به آن شماتیک مدار و یا نقشه شماتیک مدار می گوییم. مهندسان الکترونیک پیش از طراحی یک مدار الکترونیکی یا الکتریکی، ابتدا نقشه شماتیک آن مدار را می کشند. نقشه شماتیک مدارهای الکترونیکی یا الکتریکی از نماد قطعات الکترونیکی یا الکتریکی به علاوۀ خطوطی با عنوان سیم (Wire) تشکیل شده است. این خطوط بر روی کاغذ و یا در Sheet نرم افزار طراحی شماتیک در عمل همان سیم کشی بین پایه های قطعات هستند. نماد قطعات الکترونیکی و الکتریکی که در نقشه شماتیک رسم می شوند، یک شکل ساده و در عین حال مفهومی است به طوری که با اولین نگاه به نماد قطعات الکترونیکی، متوجه می شویم که نماد چه قطعه ایست. در نقشه های شماتیک علاوه بر نماد قطعات الکترونیکی، نمادهای دیگری وجود دارند. برخی از این نمادها، نمادهای ابزارهای اندازه گیری الکتریکی نظیر ولت متر و آمپرمتر هستند. برخی نیز بیانگر سطح ولتاژ صفر (GND) و یا تغذیه (VCC) هستند. برخی بیانگر سوکت ها و Connectorها هستند.

شماتیک-منبع-تغذیه-سوییچینگ-schematic

تصویر 2 – نقشه شماتیک یک منبع تغذیۀ سوییچینگ DC به DC و نماد قطعات الکترونیکی آن

لزوم استفاده از شماتیک در طراحی مدار

برای طرح یک مدار الکترونیکی و الکتریکی می توان طراحی را به صورت ذهنی و بدون رسم شماتیک انجام داد. این امر به میزان پیچیده بودن مدار و همچنین توانایی ذهنی طراح مدار بستگی دارد. مدارات پیچیده تر را دیگر نمی توان به صورت ذهنی طراحی کرد و طراح مدار برای ثبت طرحی که در ذهن دارد، شماتیک آن را روی کاغذ و یا در نرم افزارهای طراحی شماتیک پیاده می کند. همچنین در طراحی مدارات الکترونیکی به ویژه مدارات آنالوگ لازم است محاسباتی حین طراحی داشته باشیم. رسم شماتیک باعث می شود دید وسیع تری از طرح داشته باشیم و جهت و مقدار جریان ها و مقدار ولتاژ ها و دیگر محاسبات را بهتر انجام دهیم. یکی از مزایای طراحی شماتیک این است که شماتیک مدار قابل انتقال است و اگر شخص دیگری بخواهد روی طرح کار کند و یا مدار آن را به صورت عملی پیاده کند، شماتیک مدار کمک بزرگی به آن شخص خواهد کرد. می توان گفت پیاده کردن یک مدار الکترونیکی و یا مدار الکتریکی بدون شماتیک غیر قابل اجراست. حال چه شماتیک در ذهن شخص باشد، چه روی کاغذ و یا در نرم افزار رسم شده باشد. در نرم افزارهای طراحی برد مدار چاپی (PCB) استفاده از شماتیک امری ضروری است. در غیر این صورت اگر هم بتوان بدون طراحی شماتیک، PCB مدار را طراحی کرد، این کار یک کار غیر اصولی است. برای درک بهتر این موضوع به نوشتۀ «مراحل طراحی برد مدار چاپی PCB در نرم افزار Altium Designer» مراجعه فرمایید.

 

چرا باید نماد قطعات الکترونیکی را بشناسیم؟

ممکن است طراح در محاسبات خود اشتباه کند و یا حتی نتیجۀ طراحی خود را نداند. و یا این که مداری که در حال طراحی آن است در پایان اصلاً کار نکند. چنین مواردی برای یک طراح مدار الکترونیکی طبیعی است. اما یک طراح مدار باید به نماد قطعات الکترونیکی تسلط داشته باشد و بتواند در طراحی خود از نمادهای استاندارد یا نمادهای متداول استفاده کند. چرا که ممکن است بخواهد طرح خود را در اختیار دیگران قرار دهد که در این صورت باید نماد قطعات الکترونیکی را به صورت صحیح به کار ببرد. همچنین یک طراح در خیلی از موارد نیاز به بررسی شماتیک مدارهای دیگر دارد. بنابراین باید بداند نماد قطعات الکترونیکی به کار رفته در آن شماتیک ها، مربوط به چه قطعاتی است. لزوم دانستن نماد قطعات الکترونیکی تنها برای طراحان مدار نیست. تعمیرکاران لوازم الکترونیکی نیز باید به نماد قطعات الکترونیکی تسلط داشته باشند. گاهی لازم است تعمیرکار برای یافتن مقدار و یا نام قطعه ای به شماتیک مدار آن وسیلۀ الکترونیکی مراجعه کنند. بنابراین بدون دانستن نماد قطعات الکترونیکی خواندن نقشه توسط تعمیرکار عملی نیست. . دانستن نماد قطعات الکترونیکی در نقشه خوانی مدارات الکترونیکی امری ضروری است. برای شناخت قطعات الکترونیکی روی برد مدار چاپی (PCB) نیز گاهی می توان از نمادهایی که روی برد مدار چاپی رسم شده است، استفاده کرد. همچنین یکی از مراحل آموزش نقشه خوانی مدارات الکترونیکی، شناخت نماد قطعات الکترونیکی و الکتریکی است.

در ادامه به بررسی نماد قطعات الکترونیکی و غیر الکترونیک می پردازیم. لازم به ذکر است قطعاتی مثل خازن، سلف، مقاومت، سوییچ، کلید و رله جزء قطعات الکترونیکی محسوب نمی شوند، اما چون در مدارات الکترونیکی پر استفاده هستند، نماد شماتیکی آنها را نیز بررسی خواهیم کرد.

 

نماد قطعات الکتریکی پر استفاده در مدارات الکترونیکی

در این بخش نماد قطعات الکتریکی مثل انواع مقاومت، سلف، خازن و … را می آوریم. همان طور که گفته شد، این قطعات الکترونیکی نیستند و آنها را جزء نماد قطعات الکترونیکی به حساب نمی آوریم. اما چون در مدارات و وسایل الکترونیکی استفاده می شوند، نماد آنها را نیز می آوریم.

نماد شماتیکی مقاومت ثابت

نماد شماتیکی مقاومت به یکی از دو صورت زیر است. مقاومت را با R نمایش می دهند و واحد اندازه گیری آن اهم (Ω) است.

نماد-شماتیک-مقاومت

تصویر 3 – نماد قطعات الکترونیکی/الکتریکی، نماد شماتیکی مقاومت

نماد شماتیکی مقاومت متغیر و پتانسیومتر

نماد شماتیکی مقاومت متغیر و پتانسیومتر به صورت زیر است. تفاوت مقاومت متغیر با پتانسیومتر در تعداد پایه های آنهاست. مقاومت متغیر دو پایه دارد ولی پتانسیومتر سه پایه است. در تصویر زیر دو نماد بالا برای پتانسیومتر و دو نماد پایین برای مقاومت متغیر است.

نماد-شماتیک-مقاومت-متغیر-پتانسیومتر

تصویر 4 – نماد قطعات الکترونیکی/الکتریکی، نماد شماتیکی مقاومت متغیر و پتانسیومتر

نماد شماتیکی خازن ثابت

نماد شماتیکی خازن ها به صورت زیر است. نماد خازن های بدون پلاریته (Non Polarized) در سمت چپ تصویر است و دو نماد دیگر، نماد خازن های دارای پلاریته (Polarized) هستند.

نماد-خازن-شماتیک-schematic

تصویر 5 – نماد قطعات الکترونیکی/الکتریکی، نماد شماتیکی خازن

نماد شماتیکی خازن متغیر

خازن های متغیر دارای نماد شماتیکی زیر هستند. خازن های متغیری وجود دارند که به صورت دوگانه در یک پکیج قرار دارند. نماد آنها در زیر آورده شده است (سمت راست تصویر).

نماد-شماتیک-خازن-متغیر-schematic

تصویر 6 – نماد قطعات الکترونیکی/الکتریکی، نماد شماتیکی خازن متغیر

نماد شماتیکی سلف

نماد سلف به صورت زیر است. نمادها به ترتیب از چپ نمایانگر سلف بدون هسته (با هستۀ هوا)، سلف با هستۀ آهنی، سلف با هستۀ فریت و سلف با مقدار متغیر است. نماد شماتیکی سلف ها تزویج شده مانند ترانسفورماتور است که در ادامه بررسی می شود. در تصویر زیر کلمۀ Iron Dust Cored به معنای هسته با جنس پودر آهن است. همچنین Roller Coaster Variable Inductor سلف های متغیر شبیه اتوترانسفورمر هستند. Tapped هم به معنای این است که به جایی از سیم پیچ سلف یک سیم به بیرون آمده است و دو سلف با مقدار ثابت را تشکیل داده است.

نماد-%20شماتیک-سلف-schematic-inductor

تصویر 7 – نماد قطعات الکترونیکی/الکتریکی، نماد شماتیکی سلف و سلف متغیر

نماد شماتیکی ترانسفورماتور

نماد شماتیکی ترانسفورماتور با توجه به تعداد سیم پیچ های اولیه و ثانویه مشخص می شود. در تصویر زیر نماد چند نمونه ترانسفورماتور را می بینیم.

نماد-شماتیک-ترانسفورماتور-ترانسفورمر-schematic

تصویر 8 – نماد قطعات الکترونیکی/الکتریکی، نماد شماتیکی انواع ترانسفورماتور

نماد شماتیکی فریت بید (Ferrite Bead)

فریت بیدها را با نمادهای شماتیکی زیر نمایش می دهند.

نماد-شماتیک-فیوز-fuse-schematic

تصویر 9 – نماد قطعات الکترونیکی/الکتریکی، نماد شماتیکی فریت بید

نماد شماتیکی فیوز

فیوز را با نمادهای شماتیکی زیر نمایش می دهند.

نماد-شماتیک-فیوز-fuse-schematic

تصویر 10 – نماد قطعات الکترونیکی/الکتریکی، نماد شماتیکی فیوز

نماد شماتیکی وریستور (VDR) و LDR و ترمیستورهای NTC و PTC

نماد شماتیکی ترمیستورهای NTC (Negative Temperature Coefficient) و PTC (Positive Temperature Coefficient) و LDR (Light Dependent Resistor) و VDR (وریستور یا Voltage Dependent Resistor)  به صورت زیر است.

نماد-شماتیک-وریستور-vdr-ptc-ntc-ldr-schematic

تصویر 11 – نماد قطعات الکترونیکی/الکتریکی، نماد شماتیکی وریستور، LDR و NTC و PTC

نماد قطعات الکترونیکی

در این بخش به معرفی نماد قطعات الکترونیکی و نمایش نماد شماتیکی قطعات الکترونیکی می پردازیم. در این بخش نماد قطعات الکترونیکی مثل انواع دیود، انواع ترانزیستور، اپ امپ، قطعات الکترونیک صنعتی و … را می آوریم.

نماد قطعات الکترونیکی، نماد شماتیکی انواع دیود

شاید در بین نماد قطعات الکترونیکی نماد دیود آشناترین نماد باشد. در تصویر زیر نماد شماتیکی دیود معمولی، دیود زنر، دیود تونل، دیود شاتکی، دیود ورکتور (واراکتور)، دیود نوری (دیود نورانی)، فوتودیود، دیود TVS و دیود Step Recovery را مشاهده می کنید.

نماد-شماتیک-انواع-دیود-diode-schematic

تصویر 12 – نماد قطعات الکترونیکی، نماد شماتیکی انواع دیود

نماد قطعات الکترونیکی، نماد شماتیکی انواع ترانزیستور

در تصویر زیر نماد شماتیکی ترانزیستورهای BJT و JFET و ماسفت تهی (Depletion MOSFET) و ماسفت افزایشی (Enhancement MOSFET)  و همچنین فتوترانزیستور و ترانزیستور شاتکی را می بینید. نام دیگر ماسفت ها IGFET است. IGFET مخفف Isolated Gate FET است.

نماد-شماتیک-انواع-ترانزیستور-transistor-schematic

تصویر 13 – نماد قطعات الکترونیکی، نماد شماتیکی انواع ترانزیستور BJT و فت و ماسفت

نماد قطعات الکترونیکی، نماد شماتیکی تقویت کننده عملیاتی و مقایسه کننده

تقویت کننده های عملیاتی یا اپ امپ (Operational Amplifire) ها ممکن است به صورت IC باشند، ممکن است به صورت گسترده و با استفاده از ترانزیستور ساخته شده باشند. به هر حال در بین نماد قطعات الکترونیکی، نمادهای زیر برای تقویت کننده های عملیاتی استفاده می شود. در برخی از آنها پایه های مربوط به تنظیم آفست نیز وجود دارد (شکل سمت راست تصویر). لازم به ذکر است نماد شماتیکی مقایسه کننده ها نیز شبیه نماد شماتیکی تقویت کننده های عملیاتی (به غیر از شکل سمت راست) است.

نماد-شماتیک-تقویت-کننده-عملیاتی-مقایسه%20کننده-op-amp-comparator-schematic

تصویر 14 – نماد قطعات الکترونیکی، نماد شماتیک تقویت کننده عملیاتی و مقایسه کننده

نماد قطعات الکترونیکی، نماد شماتیک گیت های منطقی

گیت های منطقی هم به صورت IC وجود دارند و هم می توان با استفاده از ترانزیستور و دیود آنها را ساخت. اگرچه گیت های منطقی با استفاده از ترانزیستور و دیود ساخته می شوند، ما نماد آنها را در مجموعۀ نماد قطعات الکترونیکی قرار می دهیم. نماد شماتیکی گیت های منطقی به صورت زیر است.

نماد-شماتیک-گیت-منطقی-schematic

تصویر 15 – نماد قطعات الکترونیکی، نماد شماتیکی گیت های منطقی

نماد قطعات الکترونیکی، نماد شماتیکی قطعات الکترونیک صنعتی

نماد قطعات الکترونیک قدرت از جمله دیود شاکلی (یا دیود FLD)، تریستور (SCR)، تریستور نوری (Light Activated SCR)، SCS، ترایاک، IGBT  و … و همچنین قطعات فرمان PUT و UJT و دایاک و … به صورت زیر است.

نماد-شماتیک-قطعات-الکترونیک-صنعتی-قدرت-فرمان-schematic

تصویر 16 – نماد قطعات الکترونیکی، نماد قطعات الکترونیک صنعتی (قدرت و فرمان)

نماد قطعات الکترونیکی، نماد شماتیکی انواع اپتوکوپلر (Optocoupler)

اپتوکوپلرها از جمله قطعات الکترونیکی هستند. بنابراین نماد آنها را در بین نماد قطعات الکترونیکی می آوریم. نماد شماتیکی اپتوکوپلرها به صورت زیر است. در تصویر زیر اپتوکوپلر با خروجی های فتوترانزیستور، گیت NAND، فتو ترایاک، Photo-SCR و … را مشاهده می کنید.

نماد-شماتیک-اپتوکوپلر-optocoupler-schematic

تصویر 17 – نماد قطعات الکترونیکی، نماد شماتیکی انواع اپتوکوپلر

نماد قطعات الکترونیکی، نماد شماتیکی ICها

در بین نماد قطعات الکترونیکی، نماد ICها با توجه به این که انواع و اقسام IC موجود است، از قانون خاصی پیروی نمی کند. برای ICها معمولاً یک مستطیل رسم می کنند و همۀ پایه های IC را در اطراف مستطیل قرار می دهند. ممکن است پایه ها به همان ترتیبی که در واقعیت وجود دارد، در اطراف مستطیل قرار گیرند، ممکن است به این صورت نباشد و دسته ای از پایه ها در یک سمت و دسته ای دیگر در سمت دیگر قرار بگیرند. در تصویر زیر نمونه هایی از نمادها را برای ICها می بینید.

نماد-شماتیک-ic-آی-سی-schematic

تصویر 18 – نماد قطعات الکترونیکی، نماد شماتیکی برخی ICها

نماد منابع تغذیه و ابزارهای اندازه گیری

در نقشۀ شماتیک برای منابع تغذیه نظیر منابع ولتاژ و منابع جریان و همچنین وسایل اندازه گیری مثل ولت متر و آمپر متر، نمادهایی وجود دارد. در تصویر زیر این نمادها را می بینید.

نماد-شماتیک-منابع-تغذیه-ولت-متر-آمپر-متر-schematic

تصویر 19 – نماد شماتیکی منابع تغذیه و ولت متر و آمپر متر

نماد شماتیکی اسپیکر، میکروفن و بازر

نماد شماتیکی اسپیکر (یا بلندگو)، Buzzer و میکروفن به صورت زیر است.

نماد-شماتیک-میکروفن-اسپیکر-بازر-schematic

تصویر 20 – نماد شماتیکی بلندگو، بازر و میکروفن

نماد شماتیکی کلیدها و سوییچ ها

سوییچ ها و کلیدها از لحاظ ساختار انواع و اقسام مختلف دارند. در تصویر زیر نماد شماتیکی برخی سوییچ ها و کلیدها را می بینید.

نماد-شماتیک-کلید-سوییچ-schematic

تصویر 21 – نماد شماتیکی برخی سوییچ ها و کلیدها

نماد شماتیکی موتور و لامپ

در بین نماد مصرف کننده ها نماد شماتیکی لامپ و موتور الکتریکی را در تصویر زیر می بینید.

نماد-شماتیک-لامپ-موتور-schematic

تصویر 22 – نماد شماتیکی لامپ و موتور الکتریکی

نماد شماتیکی رله

رله انواع و اقسام گوناگون دارد. در تصویر زیر چند نمونه از نمادهای رلۀ الکترومکانیکی را مشاهده می کنید.

نماد-شماتیک-رله-relay-schematic

تصویر 23 – نماد شماتیکی رله

نماد شماتیکی Ground و VCC

در نقشه شماتیک همیشه نمادهای زمین و تغذیه به صورت زیر وجود دارند.

نماد-شماتیک-زمین-تغذیه-vcc-schematic

تصویر 24 – نماد شماتیکی زمین و VCC

نماد شماتیکی کریستال

کریستال ها در انواع و اقسام مختلف با اندازه ها و تعداد پایه های مختلف ساخته می شوند. در تصویر زیر نماد شماتیکی عمومی کریستال و کریستال ساعت را می بینید.

نماد-شماتیک-کریستال-crystal-schematic

تصویر 25 – نماد شماتیکی کریستال و کریستال ساعت

نماد شماتیکی کانکتور، پین هدر و سوکت

سوکت ها و پین هدرها و کانکتورها بسیار متنوع هستند و برای هر کدام نمادهای متنوعی وجود دارد. در تصویر زیر برخی از نمادها را برای این قطعات می بینید.

نماد-شماتیک-کانکتور-سوکت-پین-هدر-schematic

تصویر 26 – نماد سوکت، کانکتور و پین هدر

از بررسی نماد قطعات الکترونیکی نتیجه می گیریم:

  1. نماد قطعات الکترونیکی عبارت است از شکل آن قطعۀ الکترونیکی که در نقشه شماتیک مدار الکترونیکی می آید.
  2. در نقشه شماتیک مدارات الکتریکی و الکترونیکی نمادهایی وجود دارد. بین پایه های این نمادها نیز خطوطی ترسیم شده اند. به این نمادها، نماد شماتیکی قطعۀ مورد نظر می گوییم. آن خطوط نیز در عمل سیم کشی بین پایه های قطعات هستند.
  3. برای هر مدار الکترونیکی و الکتریکی می توان نقشه شماتیک داشت.
  4. همۀ نمادهای موجود در نقشه شماتیک مدارات الکترونیکی مربوط به قطعات الکترونیکی نیستند. نماد قطعات الکترونیکی، نماد قطعات الکتریکی، نماد منابع ولتاژ و جریان، نماد قطعات الکترومکانیکی (مثل رله)، نماد سوکت ها و پین هدرها و … می توانند در یک مدار الکترونیکی وجود داشته باشند.
  5. استفاده از نقشه شماتیک در طراحی مدارات الکتریکی و الکترونیکی امری ضروری است.
  6. با توجه به این که نقشه خوانی از ملزومات طراحی و تعمیر مدارات الکترونیکی است و همچنین باید طرح مورد نظر برای دیگران قابل خواندن باشد، دانستن نماد قطعات الکترونیکی امری ضروری است.
  7. برای هر قطعۀ الکتریکی و الکترونیکی ممکن است چندین نماد وجود داشته باشد.
  8. ممکن است برخی از نماد قطعات الکترونیکی شبیه به هم باشد. برای مثال در این نوشته دیدیم که نماد دایاک و یکی از نمادهای VDR شبیه هم هستند.
  9. در نقشه شماتیک مدارات الکترونیکی ممکن است نمادهایی وجود داشته باشد که مربوط به فانکشن ژنراتور، منبع تغذیه، باتری، ولت متر و آمپرمتر باشد. چنین نمادهایی، نماد قطعات الکترونیکی محسوب نمی شوند.
رضا بداغی

رضا بداغی

عضو هیئت مدیره یوبرد، طراح و برنامه نویس سیستم های دیجیتال مبتنی بر میکروکنترلر، طراح PCB و مدرس آموزش های میکروکنترلر، طراحی PCB و برنامه نویسی میکروکنترلر

سفارش پروژه میکروکنترلر یوبرد

زیرساخت مطمئن صنعت

جدیدترین تاپیک های الکترونیک

دومینوی تخصص در مهندسی الکترونیک

دومینوی تخصص در مهندسی الکترونیک

تخصص در مهندسی الکترونیک با انتخاب مسیر صحیح و استمرار در مسیر پیشرفت میسر می شود. هر سنگ مسیر، دومینو وار باعث حرکت دادن سنگ بعدی شود.

دانشگاه و صنعت در الکترونیک

دانشگاه و صنعت در الکترونیک باید با هم ارتباط داشته باشند. چرا باید ارتباط داشته باشند؟ در کشور ما وضعیت ارتباط دانشگاه و صنعت بخصوص در زمینۀ الکترونیک چطور است؟

اهمیت-تخصص-مهندس-الکترونیک

اهمیت تخصص مهندس الکترونیک

اهمیت تخصص مهندس الکترونیک در جایگاه، حقوق، آیندۀ یک مهندس الکترونیک را می بینیم.

متخصص الکترونیک کیست؟

متخصص الکترونیک کیست؟

متخصص الکترونیک کیست؟ کسی است که توانایی بالایی در حل مسئله در گرایش و سمت خودش داشته باشد. تجربه، شرط لازم متخصص الکترونیک و تشخیص متخصص الکترونیک را بررسی می کنیم.

38 دیدگاه ها

  1. بسیار عالی وخوب بود.متشکرم

    پاسخ
    • سلام. خواهش می کنم. لطف دارید

      پاسخ
  2. سلام شما کلاس برای اموزش تعمیر فرد ندارید نیاز به یه استاد مطمعن که در چندچلسه صفر تا صد تعمیر انواع بردهارو بهم بده اگه شما هنر جو میپذیرید لطف میکنید بفرمایید

    پاسخ
    • سلام دوست عزیز. ما حوزۀ کاریمون طراحیه. تو حوزۀ تعمیرات فعالیت نمی کنیم. بعید نیست در آینده وارد حوزۀ تعمیرات هم بشیم. اما فعلاً تعمیرات کار نمی کنیم. موفق باشید

      پاسخ
  3. ضمن عرض سلام و خسته نباشید مهندس عزیز اگر عکس های واقعی شماتیک ها را کنار انها بزنید قابل فهم تر خواهد بود
    با تشکر مجدد

    پاسخ
    • سلام. خیلی ممنون. توی ویرایش های آینده اگه امکانش باشه این کار رو انجام میدیم. ممکنه این کار امکان پذیر نباشه، چون از قطعات الکتریکی و الکترونیکی تعداد زیادی پکیج و شکل مختلف وجود داره و جا دادن اونا توی یه عکس مشکله. خواهش میکنم

      پاسخ
  4. درود
    ممنون از مطالب خوبتون
    یه نماد هست که شما نوشتید نماد cy میخواستم ببینم چیه و چه کاربردی داره توی برد شارژر فست شارژ دیدم
    ممنون

    پاسخ
  5. سلام مهندس بنده در تعمیر یک یو پی اس ماندم می خواستم از چه سایتی می توانم نقشه شماتیک این یو پی اس را بتوانم بخرم ممنون از آموزش تان

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر.
      می توانید به سایت این شرکت مراجعه کنید و ببینید راهنمای تعمیرات دارد یا خیر.
      درمورد خرید نقشه آن از دیگر مراکز، سایتی را نمی شناسیم.

      پاسخ
  6. سلام و عرض ادب
    Pcbیک طرح اینورتر از یک سایت خارجی دانلود کردم تمام قطعات مشخص هست جز یک قطعه که بانماد دو دایره داخل هم با دو پین A و c هست که متوجه نشدم که چه قطعه ایی هست ایا ممکنه راهنمایی کنید

    پاسخ
    • سلام وقت بخیر.
      احتمالا یک LED باشه. A و C هم مخفف آند و کاتد باشه.

      پاسخ
  7. با تشکر.مفید و عالی

    پاسخ
    • خواهش میکنم. خوشحالیم که مفید بوده.

      پاسخ
  8. سلام وقت بخیر
    Dpst toggle همون کلید صلیبی هست؟؟

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر آموزش های یوبرد

آموزش طراحی PCB و نویز یوبرد

تجسم دنیای الکترونیک

آموزش زبان C و MISRA-C یوبرد

گام نخست دنیای میکروکنترلر

آموزش ARM STM32 یوبرد

شروع بازی ST

آموزش FreeRTOS یوبرد

زمان واقعی در میکروکنترلر و پردازنده های کوچک با FreeRTOS

آموزش آردوینو یوبرد

جادۀ آسفالت میکروکنترلر

آموزش ماژول های SIM800 یوبرد

تلفن همراه صنعت

آموزش زبان ++C و ++MISRA-C یوبرد

لمس شی گرایی در میکروکنترلرها

آموزش میکروکنترلرهای AVR یوبرد

شاهکار 8 بیتی Atmel

آموزش میکروکنترلرهای LPC یوبرد

یادگار فیلیپس

آموزش های شاخص

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 4 دقیقه است