راه اندازی ماژول SIM800، تماس تلفنی و پیامک

توسط | 13 آذر, 1400 | ماژول های الکترونیکی, وبلاگ | 8 دیدگاه ها

راه-اندازی-ماژول-sim800

آموزش ماژول های SIM800 یوبرد

تلفن همراه صنعت

آموزش های رایگان سری SIM800

فیلم های آموزش ماژول های SIM800

آموزش خصوصی SIM800

اخبار جدید یوبرد در اینستاگرام

راه اندازی ماژول SIM800، با ارسال AT کامند به این ماژول ها انجام می شود. AT کامندها، دستورهایی با قالب خاص برای کنترل مودم ها هستند. این دستورها رشته هایی هستند که با حروف A و T شروع می شوند. AT در ابتدای این دستورها، مخفف کلمۀ Attention، به معنی توجه است. از میان مودم ها و ماژول های متعدد، ماژول های SIM800 نیز با AT کامندها راه اندازی می شوند. برای راه اندازی ماژول های SIM800 باید AT کامندها را از طریق ارتباط سریال، به آنها ارسال کنیم. ماژول های SIM800 هر دستوری را که دریافت می کنند، عملیاتی را انجام می دهند و پاسخی را برمی گردانند. پروتکل ارتباطی ماژول های SIM800 برای تبادل داده، USART است. بنابراین می توان آنها را با کامپیوتر، میکروکنترلر، آردوینو و دیگر سیستم های دیجیتال برنامه پذیر، راه اندازی کرد.

فیلم آموزش ماژول های SIM800

راه-اندازی-sim808

تصویر 1 – راه اندازی SIM808

ماژول های SIM800 امکانات فراوانی دارند. تماس تلفنی، پیامک، قابلیت دریافت کدهای DTMF، اتصال به اینترنت، ارسال ایمیل، GPS و GNSS، بلوتوث، قابلیت ارسال کدهای USSD و …، از جمله امکانات این ماژول ها هستند. این ماژول ها در بسیاری از پروژه هایی که نیاز به کنترل از راه دور دارند، می توانند استفاده شوند. با استفاده از تماس تلفنی، پیامک و اینترنت این ماژول ها، می توان سیستم های کنترل از راه دور ساخت. برقراری تماس تلفنی و ارسال و دریافت پیامک می توانند راه مناسبی برای شروع کار با ماژول های SIM800 باشند. بنابراین در این نوشته به نحوۀ برقراری تماس تلفنی با SIM800 و ارسال و دریافت پیامک با آن می پردازیم. برای راه اندازی ماژول SIM800 باید با AT کامندهای این ماژول ها آشنایی داشته باشیم. در واقع ارسال AT کامند به SIM800 و آشنایی با AT کامندها، از مهمترین موضوعات شروع کار با SIM800 است. اما برای شروع، نیاز به دانستن همۀ AT کامندها نیست. در این نوشته با AT کامندهای تماس تلفنی در SIM800 و AT کامندهای پیامک در SIM800 آشنا می شویم.

نکته: پس از برقراری اتصالات لازم که در ادامه آنها را بررسی می کنیم، برای روشن کردن ماژول، باید سطح ولتاژ روی پایۀ PWRKEY را به مدت حدود 1 ثانیه صفر کنیم. و یا این که دکمۀ PWRKEY روی ماژول را به مدت 1 ثانیه نگه داریم. در این صورت اگر تغذیه به درستی تأمین شده باشد، ماژول و LED متصل به پایۀ STATUS روشن می شوند. اگر سیم کارت هم به درستی متصل باشد، پس از مدتی، ماژول به شبکه وصل می شود. در این حالت، LED روی پایۀ NETLIGHT هر سه ثانیه یک بار به مدت 64 میلی ثانیه روشن می شود.

سامانه GNSS و GPS، سامانه های موقعیت یاب جهانی و محلی

محصول-کاربردی-sim800c

تصویر 2 – یک محصول کاربردی با ماژول SIM800C برای کنترل از راه دور

ماژول های SIM800 از محصولات شرکت SIMCOM هستند. منظور ما از «ماژول های SIM800» یا «ماژول SIM800»، ماژول های دستۀ 2G شرکت SIMCOM است. نام این ماژول ها SIM8xx است و اکنون شامل ماژول SIM808، ماژول SIM800C، ماژول SIM868E، ماژول SIM868، ماژول SIM800، ماژول SIM800H، ماژول SIM800F و ماژول SIM800C-DS می شود. ماژول های SIM800 دیگری وجود دارند که در گذشته در سایت SIMCOM در لیست 2G بودند. این ماژول ها اکنون در سایت SIMCOM موجود نیستند. اسناد مربوط به این ماژول ها را می توان از سایت های دیگر دانلود کرد. در این نوشته از ماژول SIM800C استفاده می کنیم. راه اندازی ماژول های دیگر SIM800 مشابه راه اندازی SIM800C است. ممکن است در برخی موارد تفاوت های جزئی وجود داشته باشد. که در این صورت می توان به اسناد ماژول مورد نظر مراجعه کرد.

نسل های شبکه تلفن همراه از 1G تا 5G

ماژول-sim8xx

تصویر 3 – چند ماژول SIM800

ابزارهای مورد نیاز راه اندازی ماژول SIM800

اولین وسیله ای که نیاز داریم، سخت افزار مناسب SIM800 است. ما از برد توسعۀ SIM800C یوبرد استفاده می کنیم (سمت چپ تصویر زیر). سخت افزارهای SIM800 دیگر نیز موجودند که می توانید آنها را تهیه کنید. برای راه اندازی ماژول SIM800 نیاز به تغذیۀ 4 ولت با جریان دهی حداقل 2 آمپر است. برای دستیابی به ولتاژ 4 ولت، می توان از رگولاتورهای LM2576 یا LM2596 یا رگولاتورهای دیگر استفاده کرد. برای اتصال SIM800 به کامپیوتر باید از مبدل های سطح منطقی استفاده کنیم. در صورتی که کامپیوتر پورت سریال دارد، می توانیم از ماژول هایی مثل MAX232 استفاده کنیم. اگر می خواهیم از پورت USB استفاده کنیم، باید ماژول های USB به سریال تهیه کنیم. که ماژول CP2102، نمونه ای از این ماژول هاست. در نوشتۀ نصب درایور CP2102 دربارۀ نصب درایور این ماژول صحبت کرده ایم. روی برد توسعۀ SIM800C یوبرد، مبدل USB به سریال CP2102 وجود دارد. اگر از سخت افزار SIM800ی استفاده می کنید که فاقد مبدل است، باید مبدل ارتباط سریال را جداگانه تهیه کنید.

سخت-افزار-مورد-نیاز

تصویر 4 – سخت افزارهای مورد نیاز و سخت افزار مورد استفادۀ ما برای راه اندازی ماژول SIM800

سطح High ولتاژ در SIM800 برابر 2.8 ولت است. سطح High ولتاژ در میکروکنترلرها و مبدل های مذکور، معمولاً متفاوت است. اگر سطح ولتاژ SIM800 با سطح ولتاژ المان متصل شده به آن متفاوت باشد، باید به روشی، سطح ولتاژها را یکسان کرد. برای این کار می توان از دیود، ترانزیستور و یا تقسیم مقاومتی استفاده کرد. در سند طراحی سخت افزار ماژول های SIM800، مدارهایی آورده شده اند. در تصویر زیر دو روش اتصال ماژول SIM800 را به یک المان با سطح ولتاژ متفاوت می بینیم. روش اول را می توان برای همۀ سطوح ولتاژ استفاده کرد. روش دوم در زمانی است که ولتاژ المان متصل شده، که در این تصویر میکروکنترلر است، 5 ولت باشد. سند طراحی سخت افزار SIM800 را در پیوست قرار داده ایم.

مبدل-سطح-منطقی

تصویر 5 – دو روش برای اتصال SIM800 به میکروکنترلر (یا مبدل سریال یا المان های دیجیتال دیگر)

نرم افزار مورد نیاز برای راه اندازی ماژول SIM800

برای راه اندازی ماژول SIM800 با میکروکنترلر یا آردوینو یا دیگر المان های دیجیتال برنامه پذیر، باید برای آنها برنامه بنویسیم. برنامه ها هم به این صورت است که پروتکل ارتباطی USART این المان ها را راه اندازی می کنیم. و این پروتکل را برای ارسال AT command به SIM800 و همچنین دریافت پاسخ های SIM800 اختصاصی می کنیم. همچنین می توانیم از کتابخانه های آماده استفاده کنیم. راه اندازی پروتکل ارتباطی USART و برنامه نویسی، خارج از موضوع این نوشته هستند. آنچه که مورد بحث ماست، نحوۀ ارسال دستورها به SIM800 و مشاهدۀ پاسخ های SIM800 است. پس از آشنایی با دستورهای AT در SIM800 و نحوۀ راه اندازی ماژول، راه نوشتن برنامه برای میکروکنترلرها و دیگر المان ها و سیستم های دیجیتال برنامه پذیر، هموار می شود. ما باید بدانیم که مثلاً برای برقرای تماس تلفنی با ماژول های SIM800، چه دستورهایی را به ماژول ارسال کنیم. یا این که برای ارسال و دریافت SMS با SIM800، به چه دستورها و داده هایی نیاز داریم. پس از این که با نحوۀ تبادل داده با ماژول SIM800 آشنا شدیم، می توانیم برای میکروکنترلرها یا دیگر المان های دیجیتال، برنامه بنویسیم. در این نوشته برای آشنایی با ارسال AT کامند به ماژول SIM800، ماژول را به کامپیوتر متصل می کنیم. بدین صورت هم AT کامند ارسال می کنیم و هم پاسخ های SIM800 را می بینیم. برای اتصال SIM800 به کامپیوتر نیز باید از مبدل هایی که در بخش قبل به آنها اشاره کردیم، استفاده کنیم. همچنین به یک ترمینال پورت سریال نیاز داریم که بتوانیم AT کامندها را ارسال کنیم و پاسخ SIM800 را ببینیم. ترمینال های پورت سریال متعددی وجود دارند که می توانیم از هر کدام از آنها استفاده کنیم. ما از نرم افزار Hercules استفاده می کنیم.

نرم-افزار-hercules

تصویر 6 – ترمینال پورت سریال در نرم افزار Hercules

اتصالات لازم برای راه اندازی ماژول SIM800

پیاده کردن سخت افزار مورد نیاز راه اندازی ماژول SIM800، برای ما که از برد توسعه استفاده می کنیم، راحت است. مدارات تغذیه و ارتباط سریال، روی این برد توسعه وجود دارند. تغذیۀ ماژول را از طریق یک آداپتور 5 یا 12 ولت با حداقل جریان 2 آمپر تأمین می کنیم. همچنین با یک کابل Micro USB (کابل شارژر)، ارتباط بین ماژول را با کامپیوتر برقرار می کنیم. اما اگر از سخت افزارهایی بدون رگولاتور و مبدل ارتباط سریال استفاده می کنیم، باید به این صورت عمل کنیم:

  • تغذیۀ ماژول SIM800 از طریق پایۀ VBAT آن تأمین می شود. ما باید ولتاژی بین 3.4 تا 4.4 ولت (ترجیحاً 4 ولت) به این پایه بدهیم. که می توانیم از رگولاتور LM2596-ADJ استفاده کنیم. تغذیۀ ورودی رگولاتور می تواند بین 5 تا 40 ولت DC باشد. جریانی که تغذیۀ ورودی تأمین می کند باید حداقل 2 آمپر باشد. در تصویر زیر، مدار تغذیۀ مورد نیاز را برای ماژول SIM800C می بینید. برای ماژول های SIM800 دیگر، به سند طراحی سخت افزار آن مراجعه کنید.

تغذیه-lm2596

تصویر 7 – مدار LM2596-ADJ با ورودی 5 تا 40 ولت و جریان بیش از 2 آمپر، مناسب برای راه اندازی ماژول SIM800

  • برای ارتباط سریال باید پایه های RX و TX ماژول را به ترتیب به پایه های TX و RX مبدل متصل کنیم. اما معمولاً ولتاژ سطح High مبدل با ولتاژ سطح High ماژول برابر نیست و باید از مدارات Level converter استفاده کنیم. فرض کنیم که ما از مبدل USB به سریال CP2102 استفاده می کنیم. در این صورت می توانیم از روش تقسیم ولتاژ استفاده کنیم. پایۀ RX مبدل را مستقیم به پایۀ TX ماژول متصل می کنیم. با توجه به این که 2.8 ولت برای مبدل، در محدودۀ سطح High است، نیازی به افزایش سطح ولتاژ نیست. پایۀ TX مبدل را با یک تقسیم ولتاژ به پایۀ RX ماژول وصل می کنیم. تقسیم ولتاژی که 5 ولت را به حدود 2.8 ولت تبدیل کند.

اتصال-sim800c-کامپیوتر-cp2102

تصویر 8 – اتصالات مربوط به ارتباط سریال برای راه اندازی ماژول SIM800

ارسال AT کامند به ماژول

AT کامندهای SIM800، متعدد هستند و برای هر یک از امکانات این ماژول ها، AT کامند هایی وجود دارد. اما برای راه اندازی ماژول SIM800 و شروع کار، تنها به چند AT کامند آن نیاز داریم. برای AT کامندهای SIM800 چند سینتکس وجود دارد:

  • سینتکس پایه ای: که AT کامند به صورت

یا

است. x یک دستور و n یک (یا چند) آرگومان برای دستور است. وجود n در این سینتکس اختیاری است. در صورتی که n در AT کامند قرار داده نشود، مقدار پیش فرض آن در نظر گرفته می شود.

  • سینتکس پارامتر S: که به صورت

است. n اندیس رجیستر Sی است که باید تنظیم شود. m نیز مقداری است که به آن اختصاص داده می شود. m اختیاری است و در صورتی که در AT کامند قرار داده نشود، مقدار پیش فرض برای آن در نظر گرفته می شود.

  • سینتکس توسعه یافته: که می تواند به چهار شکل زیر باشد.
1 Test command دستور تست: که با ارسال آن، ماژول، لیستی از پارامترها و مقادیر قابل تنظیم را ارائه می کند. این پارامترها و مقادیر را می توان با دستورهای نوشتن، به ماژول ارسال کرد.
2 Read command دستورهای خواندن: با ارسال این دستورها، مقادیر کنونی تنظیم شده، ارائه می شوند.
3 Write command دستورهای نوشتن: با اجرای این دستورها، مقادیر قابل تغییر، تنظیم می شوند.
4 Execution command دستور اجرایی: با ارسال آن، پارامترهای غیر متغیری که تحت تأثیر فرایندهای داخلی قرار دارند، ارائه می شوند.

جدول 1 – دستورهای SIM800، انواع AT کامندهای توسعه یافته

برای ارسال AT کامند به ماژول SIM800 کافی است آنها را به صورت رشته روی ارتباط سریال بفرستیم. مثلاً در تصویر زیر می بینیم که دستور AT را به ماژول می فرستیم و ماژول پاسخ OK را برای ما می فرستد.

at-کامند-ok

تصویر 9 – راه اندازی ماژول SIM800، ارسال AT به ماژول SIM800 و پاسخ OK آن

برخی تنظیمات اولیه

ابتدا به چند نکته اشاره می کنیم:

  • می توانیم Firmware ماژول های SIM800 را آپدیت کنیم. برای مطالعۀ نحوۀ آپدیت فرم ور ماژول های SIM800، به نوشتۀ «آپدیت Firmware ماژول SIM800» مراجعه کنید.
  • در انتهای AT کامندها باید Enter را هم بفرستیم. در واقع با فشردن کلید Enter کیبورد است که AT کامند ارسال می شود. در راه اندازی ماژول SIM800 با میکروکنترلرها و المان های برنامه پذیر، باید کد اسکی CR (مخفف Carriage Return) و LF (مخفف Line Feed) را ارسال کنیم. کد اسکی CR برابر 0x0D و کد اسکی LF(اینتر) برابر 0x0A است
  • فرمت اغلب پاسخ های SIM800 به صورت زیر است. یعنی ما AT کامند را به ماژول می فرستیم و یک بار Enter را هم می فرستیم. ماژول یک Enter می فرستد، پاسخ را برای ما ارسال می کند و دوباره یک Enter می فرستد.

اولین تنظیم مهم، Baud rate است. با ارسال AT+IPR?، باود ریت کنونی ماژول ارائه می شود (1). با ارسال AT+IPR=?، باود ریت های قابل تنظیم برگردانده می شوند (2). با ارسال AT+IPR=n، باود ریت روی n تنظیم می شود (3). توجه کنید که ماژول های SIM800 قابلیت تنظیم خودکار باود ریت دارند. اگر پس از روشن شدن یا ریست ماژول، برای آن AT ارسال کنیم، ماژول باود ریت خود را با باود ریت فرستنده تنظیم می کند. همچنین توجه کنید که پس از تغییر باود ریت، برای ارسال AT کامندهای بعدی، باید آنها را با باود ریت جدید بفرستیم (4). در غیر این صورت ماژول دیگر کاراکتری را دریافت نمی کند (5).

تنظیم-باود-ریت-at-ipr

تصویر 10 – تنظیم باود ریت ماژول SIM800

تنظیمات دیگر، بررسی برخی شرایط

برای راه اندازی ماژول SIM800 و کار با آن، می توانیم با دستور ATE0، اکوی ماژول را خاموش کنیم (1). در این صورت ماژول دیگر کاراکترهای دریافتی را برای فرستنده نمی فرستد (2). برای ذخیره شدن چنین تنظیماتی، باید AT&W را بفرستیم تا آخرین تنظیم در ماژول ذخیره شود (3). این تنظیمات پس از خاموش و روشن شدن یا ریست ماژول نیز تغییر نمی کنند. علاوه بر تنظیمات، می توانیم وضعیت و شرایطی از ماژول را بخوانیم. مثلآً می توانیم کیفیت سیگنال (آنتن دهی) را بررسی کنیم. برای بررسی کیفیت سیگنال از AT+CSQ استفاده می کنیم (4). پاسخ به صورت

خواهد بود. که rssi بین صفر تا 31 یا این که 99 است. صفر بیانگر کمترین کیفیت سیگنال (p-115 dBm یا کمتر) و 31 بیانگر بیشترین کیفیت سیگنال (p-52 dBm یا بیشتر) است. 99 نیز بیانگر این است که سیگنال قابل تشخیصی وجود ندارد. ber نیز می تواند 99 یا بین صفر تا 7 باشد. صفر بیانگر بالاترین کیفیت صدا و 7 بیانگر پایین ترین کیفیت صداست. 99 نیز بیانگر این است که سیگنال قابل تشخیصی موجود نیست. با ارسال دستور AT+CBC، ولتاژ باتری یا منبع تغذیه ای که به VBAT متصل شده، ارائه می شود (5). پاسخ به صورت

است. bcs بیانگر وضعیت شارژ است و می تواند صفر، 1 یا 2 باشد. اگر به VBAT باتری متصل کنیم، می توانیم با شارژر ماژول، باتری را شارژ کنیم. صفر به معنی این است که باتری شارژ نمی شود. 1 به معنی در حال شارژ بودن است. 2 به معنی این است که شارژ باتری به اتمام رسیده است. bcl بیانگر مقدار شارژ باتری بر حسب درصد است. voltage هم ولتاژ پایۀ VBAT را بر حسب میلی ولت نمایش می دهد.

کیفیت-سیگنال-ولتاژ-باتری-اکو

تصویر 11 – خاموش کردن اکوی ماژول و بررسی کیفیت سیگنال و ولتاژ VBAT

تماس تلفنی با ماژول SIM800

AT commandهای تماس تلفنی در SIM800 عبارتند از ATA و ATD و ATH و ATDL.

  • برای پاسخ به تماس دریافتی، از ATA استفاده می کنیم. وقتی با ماژول تماس گرفته می شود، ماژول روی ارتباط سریال، رشتۀ RING را می فرستد (1). در این صورت اگر ATA را بفرستیم، ماژول به تماس پاسخ می دهد (2).
  • برای تماس با یک شماره تلفن، از ATD استفاده می کنیم. با ارسال ATD0912xxxxxxx; با شماره تلفن مورد نظر تماس گرفته می شود (3).
  • برای تماس با شماره تلفنی که ماژول آخرین بار با آن تماس گرفته، از ATDL استفاده می کنیم (4).
  • برای قطع تماس، ATH را به ماژول ارسال می کنیم (5). در این صورت ماژول تماس را قطع می کند.

اگر با شماره ای تماس بگیریم و تماس پاسخ داده نشود، ماژول پاسخ NO ANSWER را می فرستد (6). اگر با شماره ای تماس بگیریم و تماس رد شود، ماژول پاسخ BUSY را می فرستد (7). اگر هم تماس توسط آن شماره قطع شود، ماژول پاسخ NO CARRIER را ارسال می کند (8).

نکته: ماژول های SIM800 قابلیت ذخیرۀ شماره و ایجاد دفترچۀ تلفن و امکانات دیگر مربوط به تماس تلفنی نیز دارند. برای برقرای تماس با شماره های ذخیره شده یا استفاده از امکانات دیگر، AT کامندهای دیگری وجود دارند. و یا همین AT کامندها را می توان به شکل های دیگری استفاده کرد. اما برای راه اندازی ماژول SIM800 و شروع کار با آن، ارائۀ این AT کامندها را ضروری نمی دانیم. برای آشنایی با AT کامندهای مربوط به تماس تلفنی و AT کامندهای دیگر، به سند AT کامندهای ماژول مراجعه کنید. این سند را در پیوست قرار داده ایم.

تماس-تلفنی

تصویر 12 – راه اندازی ماژول SIM800، دستورهای تماس تلفنی

ارسال و دریافت پیامک با SIM800

  • برای ارسال SMS با SIM800 از AT+CMGS استفاده می کنیم. پیش از این که پیامک ارسال کنیم، باید فرمت پیامک را روی Text قرار دهیم. برای این کار، AT+CMGF=1 را ارسال می کنیم (1). برای تنظیم پارامترهای مد Text نیز، دستور AT+CSMP=17,167,0,0 را به ماژول می فرستیم (2). سپس برای ارسال پیامک با SIM800 دستور AT+CMGS را به صورت AT+CMGS=”0912xxxxxxx” ارسال می کنیم (3). پس از آن منتظر کاراکتر > می مانیم. پس از دریافت این کاراکتر (4)، متن پیامک را تایپ می کنیم. این متن می تواند شامل Enter هم باشد. پس از نوشتن متن پیامک، باید کلیدهای ترکیبی CTRL+Z کیبورد را بزنیم. با این کار پیامک به شمارۀ مورد نظر ارسال می شود (5).
  • زمانی که ماژول پیامکی را دریافت می کند، رشتۀ

را می فرستد (6). که mem3 محل ذخیرۀ پیامک دریافتی است و می تواند حافظۀ داخلی یا سیم کارت باشد. index نیز مکان ذخیرۀ پیامک در حافظه است. پس از دریافت پیامک، برای خواندن آن، از AT+CMGR به صورت

استفاده می کنیم (7). index را که از +CMTI داریم و n نیز نوع خواندن است. اگر n را صفر قرار دهیم، پیامک خوانده و وضعیت آن، “خوانده شده” می شود. اگر n را 1 قرار دهیم، پیامک خوانده می شود اما وضعیت آن، “خوانده نشده” می باقی می ماند.

نکته: اگر حافظۀ پیامک های دریافتی پر شود، دیگر پیامکی دریافت نمی شود. برای دریافت پیامک جدید باید پیامک های موجود را پاک کرد. برای این کار از دستور AT+CMGD=1,4 استفاده می کنیم (8). همچنین برای مدیریت حافظۀ پیامک ها، از AT+CPMS استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر دربارۀ این AT کامندها به سند AT کامندها در پیوست مراجعه کنید.

پیامک-sim800c

تصویر 13 – راه اندازی ماژول SIM800، دستورها و AT commandهای SMS در SIM800

 

در ادامه ویدئو یک GSM کنترلر با SIM800 و میکروکنترلر AVR را می بینیم که توسط مهندس رضا بُداغی طراحی و ساخته شده است. در این پروژه امکاناتی مثل تماس تلفنی، DTMF، پیامک، ارتباط اینترنتی با سرور و ارسال ایمیل راه اندازی شده اند.

ویدئوی 1 – GSM کنترلر با SIM800 و میکروکنترلر AVR (رضا بداغی)

 

همچنین ویدئوی راه اندازی SIM800 در قالب ارسال SMS و تماس تلفنی تست شده است. که ویدئویی مربوط به سالهای گذشته است. دیدن آن خالی از لطف نیست.

ویدئوی 2 – راه اندازی ماژول SIM800 با میکروکنترلر

نتایج راه اندازی ماژول SIM800

  1. برای راه اندازی ماژول های SIM800 باید به آنها AT کامند ارسال کنیم.
  2. AT کامندها دستورهایی برای کنترل مودم ها هستند.
  3. AT در ابتدای AT کامندها، مخفف کلمۀ Attention و به معنی توجه است.
  4. پروتکل ارتباطی مورد استفاده برای راه اندازی ماژول های SIM800، ارتباط سریال یا USART است.
  5. ماژول های SIM800 را می توان با میکروکنترلرها، آردوینو، رزبری پای، کامپیوتر و المان های دیجیتال برنامه پذیر دیگر راه اندازی کرد.
  6. از مهمترین کاربردهای ماژول های SIM800، ساخت دستگاه های کنترل از راه دور است.
  7. ماژول های SIM800 محصولات 2G شرکت SIMCOM هستند. نام این ماژول ها به صورت SIM8xx است.
  8. ابزارهای مورد نیاز برای راه اندازی ماژول های SIM800 با کامپیوتر عبارتند از سخت افزار ماژول SIM800، منبع تغذیه، رگولاتور ولتاژ 4 ولت، مبدل ارتباط سریال و یک نرم افزار ترمینال پورت سریال.
  9. ولتاژ تغذیۀ ماژول های SIM800 بین 3.4 تا 4.4 ولت است. بهترین ولتاژ برای این ماژول ها برابر 4 ولت است. جریان مورد نیاز برای ماژول های SIM800، حداقل 2 آمپر است.
  10. ولتاژ سطح High ماژول SIM800 برابر 2.8 ولت است. بنابراین در اتصال این ماژول ها به مبدل یا میکروکنترلر یا المان های دیگر، باید ملاحظاتی را در نظر داشت.
  11. دستورهای SIM800 دارای سینتکس های مختلف هستند. سه سینتکس کلی برای AT کامندهای SIM800 وجود دارد. سینتکس پایه ای، سینتکس پارامتر S و سینتکس توسعه یافته که سینتکس توسعه یافته خود چهار شکل دارد.
  12. فرمت اغلب پاسخ های ماژول های SIM800، یک اینتر، پاسخ و سپس یک اینتر دیگر است.
  13. ماژول های SIM800 دارای قابلیت تنظیم خودکار باود ریت هستند.
  14. دستورهای تماس تلفنی با SIM800 عبارتند از ATA و ATD و ATH و ATDL.
  15. پیش از ارسال SMS با AT commandهای SIM800، بهتر است تنظیماتی را انجام دهیم. انجام تنظیمات مربوط به پارامترهای مد Text ضروری است.
  16. برخی از AT commandهای پیامک در SIM800 عبارتند از AT+CMGS و AT+CMGR و AT+CSMP و AT+CMGF.
  17. در صورتی که حافظۀ پیامک های دریافتی پر شده باشد، امکان خواندن پیامک جدید وجود ندارد. در واقع پیامک جدید از دست می رود.

 

رضا بداغی

رضا بداغی

عضو هیئت مدیره یوبرد، طراح و برنامه نویس سیستم های دیجیتال مبتنی بر میکروکنترلر، طراح PCB و مدرس آموزش های میکروکنترلر، طراحی PCB و برنامه نویسی میکروکنترلر

سفارش پروژه میکروکنترلر یوبرد

زیرساخت مطمئن صنعت

جدیدترین تاپیک های ماژول های الکترونیکی

آپدیت-فریمور-ماژول-sim800

آپدیت Firmware ماژول SIM800

نحوه آپدیت Firmware ماژول SIM800، آپدیت Firmware بلوتوث ماژول SIM808 و SIM800، نکات قبل از شروع آپدیت ماژول های SIM800، آپدیت ماژول های SIM800 با نرم افزار SIM800 Series download Tools Customer، مراحل به روز رسانی و تغییر نرم افزار SIM800، آپدیت Firmware ماژول SIM800C

سامانه-gnss-gps

سامانه GNSS و GPS، سامانه های موقعیت یاب جهانی و محلی

معرفی سامانه GNSS، سامانه موقعیت یاب محلی بدون ماهواره، ناوبری هذلولوی، سامانه ماهواره ای ناوبری جهانی و محلی، GPS و GLONASS، خطای GPS محیط های مختلف، NMEA چیست؟ فرمت داده خروجی GPS، قالب داده GPS در ماژول SIM808، فرمت های استاندارد طول و عرض جغرافیایی، تنظیمات ماژول های سامانه GNSS

بلوتوث-bluetooth

معرفی بلوتوث، پروفایل های بلوتوث و نسخه های بلوتوث

نام گذاری بلوتوث، مزیت بلوتوث به WIFI، کلاس کاری و پروفایل بلوتوث، بلوتوث نسخه 1.0، B1.0، 1.1 و 1.2، نسخه 2.0 و EDR، نسخه 2.1 و EIR، نسخه 3.0 و HS، نسخه 4.0 و BLE یا LE، بلوتوث هوشمند، نسخه 4.1، 4.2 و IPV6، نسخه 5، کاربرد بلوتوث در خودرو

نسل-تلفن-همراه-1g-to-5g

معرفی نسل های شبکه تلفن همراه از 1G تا 5G

معرفی نسل های شبکه تلفن همراه، روش دسترسی به کانال FDMA و TDMA و CDMA، نسل اول تلفن همراه، نسل دوم تلفن همراه، نسل 2.5G و 2.75G، نسل سوم تلفن همراه، یک توضیح کوتاه دربارۀ 3GPP، نسل 3.5G و 3.75G، نسل چهارم تلفن همراه، نسل 4.5G، نسل پنجم تلفن همراه

8 دیدگاه ها

  1. با درود بسیار عالی – سپاس

    پاسخ
  2. با عرض سلام و وقت بخیر
    آیا این ماژول یا ماژول های هم خانواده ی آن قابلیت پروگرام شدن دارن؟ به بیان دیگر آیا دارای یک میکروی داخلی قابل برنامه ریزی هستند تا از آنها بدون استفاده از میکروکنترلر خارجی استفاده کرد؟

    پاسخ
    • سلام. وقت شما بخیر.
      خیر این ماژول ها قابل برنامه ریزی نیستند.

      پاسخ
  3. دمتون گرم…. خدا خیرتون بده… به عنوان پروژه دانشگاه این مطلب رو پیاده کردم و تحویل دادم… سپاس از شما

    پاسخ
  4. توضیحات بسیار عالی

    پاسخ
  5. خدا قوت. سپاس بابت توضیحات جامع و واضح.

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر آموزش های یوبرد

آموزش لحیم کاری و IPC-A-610 یوبرد

ساخت دنیای الکترونیک

آموزش زبان C و MISRA-C یوبرد

گام نخست دنیای میکروکنترلر

آموزش ARM STM32 یوبرد

شروع بازی ST

آموزش FreeRTOS یوبرد

زمان واقعی در میکروکنترلر و پردازنده های کوچک با FreeRTOS

آموزش طراحی PCB و نویز یوبرد

تجسم دنیای الکترونیک

آموزش آردوینو یوبرد

جادۀ آسفالت میکروکنترلر

آموزش زبان ++C و ++MISRA-C یوبرد

لمس شی گرایی در میکروکنترلرها

آموزش میکروکنترلرهای AVR یوبرد

شاهکار 8 بیتی Atmel

آموزش میکروکنترلرهای LPC یوبرد

یادگار فیلیپس

آموزش های شاخص

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 4 دقیقه است