انواع هویه، ویژگی ها و کاربرد آنها

توسط | 28 آبان, 1400 | برد مدار چاپی, لحیم کاری و مونتاژ, وبلاگ | 1 دیدگاه

انواع-هویه

آموزش لحیم کاری و استاندارد IPC یوبرد

ساخت دنیای الکترونیک

آموزش های رایگان لحیم کاری استاندارد

فیلم های آموزش لحیم کاری حرفه ای

آموزش خصوصی لحیم کاری و مونتاژ

اخبار جدید یوبرد در اینستاگرام

انواع هویه ها برای لحیم کاری و مونتاژ قطعات الکترونیکی و الکتریکی و کاربردهای دیگر در حوزۀ برق و الکترونیک مورد استفاده قرار می گیرند. این انواع ویژگی ها و مشخصاتی دارند که هر کدام از آنها را مناسب کاربردهایی می کنند. همچنین هویه ها ساختارهای متعددی دارند و از گذشته تا امروز، انواع و اقسام هویه ساخته شده است. هویه های الکتریکی و غیر الکتریکی، توان پایین و توان بالا، انواع متفاوت از لحاظ نوک هویه، انواع قابل حمل و غیر قابل حمل و … از انواع و اقسام هویه ها هستند. هویه از آن دسته ابزارهایی است که می تواند در انواع مختلف با ساختارهای متنوع وجود داشته باشد. این امر به این دلیل است که انواع هویه

  • در مجموع بتوانند تمامی نیازها را برطرف کنند؛
  • طول عمر مناسب داشته باشند؛
  • امکانات و ویژگی هایی برای راحتی کاربر داشته باشند؛
  • و … .

در این نوشته ابتدا هویه را تعریف و انواع هویه را از دیدگاه های مختلف دسته بندی می کنیم. سپس انواع متداول و نام آشنای هویه را بررسی می کنیم. و در نهایت بیان می کنیم که در کدام دستۀ هویه ها جای می گیرند. نکته ای که وجود دارد این است که هویه ها می توانند بسیار متنوع باشند. توضیح و بررسی همۀ آنها در قالب یک نوشته امکان پذیر نیست. بنابراین تنها به انواع متداول می پردازیم. همچنین در این نوشته تنها به هویه می پردازیم. و دیگر ابزارهای مونتاژ و لحیم کاری قطعات الکترونیکی مثل هویۀ هوای گرم، لیزر، دستگاه های مونتاژ قطعات BGA، دستگاه های Reflow oven، وان قلع و … مورد بحث این نوشته نیست. در تصویر زیر هویه قلمی (1)، گازی (2)، چکشی غیر الکتریکی (3)، باتری خور (4) و ترانسی (5) را مشاهده می کنید.

روش استاندارد مونتاژ کریستال ساعت

چند-نوع-هویه

تصویر 1 – هویه های قلمی، گازی، چکشی، باتری خور و ترانسی

هویه چیست؟

هویه (Solder iron یا Soldering iron) وسیله ای است که برای اتصال فلزات به یکدیگر به کار می رود. طرز کار هویه به این صورت است که با حرارت بالایی که ایجاد می کند، قطعه فلزی را تحت عنوان لحیم، ذوب می کند و این فلز ذوب شده، فلزات دیگر را به هم می چسباند. در کاربردهای برق و الکترونیک، آلیاژ لحیم از قلع و سرب و در اغلب موارد، به شکل سیم است. که به آن سیم لحیم یا سیم قلع یا قلع می گوییم. هویه ها در برق و الکترونیک برای اتصال سیم ها به یکدیگر و به برد مدار چاپی، مونتاژ قطعات الکترونیکی و الکتریکی و … به کار می روند. با توجه به نیازهای متنوع لحیم کاری، انواع هویه ساخته شده اند. انواع هویه در مونتاژ و لحیم کاری قطعات الکتریکی و الکترونیکی، اتصال سیم ها به یکدیگر و انواع اتصالات سنگین به کار می روند. هویه ها می توانند توان های حرارتی مختلف ایجاد کنند. توان های حرارتی بالا برای سطوح لحیم کاری بزرگ و توان های حرارتی پایین برای سطوح لحیم کاری کوچک کاربرد دارد. هویه ها به دو نوع کلی الکتریکی و غیر الکتریکی تقسیم می شوند. هویه ها دارای ویژگی هایی هستند که آنها را برای کاربردهایی مناسب می کند. در ادامه به انواع هویه و ویژگی ها و کاربردهای آنها می پردازیم.

روش استاندارد مونتاژ پین هدر

انواع-هویه-لحیم-کاری

تصویر 2 – دو نوع از انواع هویه و لحیم کاری قطعات الکترونیکی

انواع هویه، الکتریکی و غیر الکتریکی

از دیدگاه منبع تولید گرما، هویه ها به دو نوع کلی الکتریکی و غیر الکتریکی تقسیم می شوند. انواع هویه الکتریکی و غیر الکتریکی وجود دارد. در هویه های الکتریکی، هیتر سیمی، هیتر سرامیکی یا خود نوک هویه، منبع تولید انرژی گرمایی است. در هویه های قلمی با هیتر سیمی، منبع تولید گرما، هیتر سیمی است. در هویه های سرامیکی، منبع گرما هیتر سرامیکی است. در هویه های ترانسی، منبع گرما از خود نوک هویه تأمین می شود. جریان تأمین شده از سیم پیچ ثانویۀ ترانس، از نوک هویه عبور می کند و این جریان، حرارت نوک هویه را بالا می برد. بنابراین خود نوک هویه، نقش هیتر را دارد. در هویه های غیر الکتریکی، منبع گرما از شعلۀ آتش تأمین می شود. که شعلۀ آتش می تواند روی خود هویه باشد یا از منبع دیگری مثل چراغ پریموس یا کوره تأمین شود. در هویۀ گازی، در قسمتی نزدیک به نوک هویه، سر شعلۀ کوچکی وجود دارد و عملکرد آن مانند فندک است. حرارت حاصل از سوختن گاز به نوک هویه منتقل می شود و آن را گرم می کند. در هویه های چکشی غیر الکتریکی، منبع تولید حرارت، کوره یا چراغ است. در تصویر زیر سه نوع هویۀ مذکور را مشاهده می کنید.

تست الکتریکال PCB

انواع-هویه-برقی-غیر-الکتریکی

تصویر 3 – هویه الکتریکی (1)، هویه گازی (2) و هویه چکشی (3)

انواع هویه از لحاظ اتصال نوک به هیتر

در نوشتۀ انواع نوک هویه، به این موضوع اشاره کرده ایم که هویه های الکتریکی از لحاظ نوع اتصال نوک هویه به هیتر آن، به چهار دستۀ کلی تقسیم می شوند. دستۀ اول، هویه هایی هستند که هیتر آنها یک حفره دارد. و نوک هویه که قسمت بالای آن یک استوانۀ تو پر است، وارد آن حفره می شود. در این نوع، نوک هویه با یک یا دو پیچ در جای خود محکم می شود. هیتر این هویه ها معمولاً سیمی است (1). دستۀ دوم، هویه هایی هستند که اغلب هیتر سرامیکی دارند. در این هویه ها، هیتر یک استوانۀ سرامیکی است و وارد حفرۀ نوک هویه می شود. در اغلب این هویه ها، نوک هویه با یک مهره در بالای یک پوشش فلزی، در جای خود محکم می شود (2). دستۀ سوم، هویه های ترانسی هستند که خود نوک هویه، هیتر است. در این هویه ها، نوک هویه از دو نقطه به هویه محکم می شود (3). دستۀ چهارم نیز هویه هایی هستند که هیتر آنها سرامیکی است و این هیتر، درون نوک هویه قرار دارد (4). در تصویر زیر انواع هویه و نوک هویۀ ذکر شده آمده است. دیدگاه نوع اتصال نوک هویه به هیتر هویه، در هویه های الکتریکی مطرح است.

انواع-اتصال-نوک-هویه

تصویر 4 – انواع مختلف هویه و نوک هویه از دیدگاه نوع اتصال نوک هویه به هیتر هویه.

انواع هویه از دیدگاه های دیگر

  • توان حرارتی: هویه ها برای لحیم کاری سطوح مختلف به کار می روند. برای سطوح لحیم کاری کوچک تر، هویه با توان حرارتی کمتر مورد نیاز است. برای سطوح لحیم کاری بیشتر، هویه با توان حرارتی بالاتر مورد نیاز است. از لحاظ توان حرارتی انواع هویه وجود دارد. انواعی نیز وجود دارد که توان حرارتی آنها قابل تغییر است.
  • قابل حمل بودن: در این هویه ها منبع انرژی هویه قابل حمل است. بنابراین هویه های الکتریکی شارژی، باتری خور، گازی و چکشی غیر الکتریکی، قابل حمل هستند. هویه های دیگر که منبع انرژی آنها برق شهر است، غیر قابل حمل هستند.
  • سرعت داغ شدن: که برخی هویه ها به سرعت داغ می شوند. برخی دیگر نیز مدت زمانی طول می کشد تا آمادۀ کار شوند.
  • AC یا DC بودن: هیتر برخی هویه ها با جریان الکتریکی AC و برخی دیگر با جریان الکتریکی DC کار می کند.
  • شکل هویه: معمولاً هویه ها از لحاظ نوع در دست گرفتن به دو نوع قلمی و تفنگی تقسیم می شوند. در نوع قلمی، دستۀ هویه در راستای هیتر آن است و در نوع تفنگی، ظاهر هویه شبیه تفنگ است.
  • داشتن قابلیت های دیگر: مثل قابلیت تنظیم توان حرارتی یا قابلیت نگهداری سیم لحیم. روی برخی هویه ها جایی برای قرار دادن قرقرۀ سیم لحیم وجود دارد. سیم قلع در این هویه ها از یک لوله عبور می کند و به نزدیکی نوک هویه هدایت می شود. به این ترتیب دیگر نیاز نیست با دست سیم لحیم را نگه داشت. قابلیت استفاده از انواع نوک هویه نیز امکان مهمی است که بیشتر در هویه های سرامیکی وجود دارد. روی برخی هویه ها برای روشن کردن محل لحیم کاری، LED وجود دارد. برخی هویه ها هم هستند که دمای هویه را نمایش می دهند.

انواع-هویه-امکانات-خاص

تصویر 5 – هویه هایی با امکانات و قابلیت های دیگر

هویه قلمی

از مهمترین انواع هویه مونتاژ و لحیم کاری، هویه های قلمی هستند. هویه قلمی به نوع متداول هویه که شکل قلمی دارد، گفته می شود. این هویه ها الکتریکی هستند و هیتر آنها می تواند سیمی یا سرامیکی باشد. نوع اتصال نوک آنها به هیتر نیز می تواند موارد 1 و 2 و 4 باشد. در توان های حرارتی مختلف موجودند و برخی نیز قابلیت تنظیم توان حرارتی دارند. اغلب این هویه ها با برق شهر کار می کنند یا به صورت هویه هیتر هستند و قابل حمل نیستند. منبع انرژی برخی دیگر از آنها آداپتور DC است و در صورتی که بتوان آنها را به باتری متصل کرد (مثل باتری خودرو)، قابل حمل خواهند بود. سرعت داغ شدن آنها نسبت به انواع گازی و ترانسی کمتر است. این هویه ها در دو نوع AC و DC وجود دارند. اما نوع AC آنها که با برق شهر کار می کنند، متداول تر است. این هویه ها می توانند قابلیت های دیگری مثل نمایش دما، LED روشنایی و … هم داشته باشند. هویه های قلمی برای کاربردهای عمومی و از مهمترین انواع هویه برای لحیم کاری قطعات الکترونیکی هستند.

انواع-هویه-قلمی

تصویر 6 – چند مدل هویۀ قلمی

هویه ترانسی

در هویه های ترانسی (Transformer soldering iron) یک ترانس وجود دارد که برق شهر به سیم پیچ اولیۀ آن متصل می شود. سیم پیچ ثانویۀ این ترانس به نوک هویه وصل می شود. با توجه به این که سیم پیچ ثانویۀ این هویه ها تعداد دور کم و ضخامت زیاد دارد، جریان بالایی را تأمین می کند. در این هویه ها، جریان از نوک هویه عبور می کند و آن را گرم می کند. در واقع خود نوک، هیتر هویه است. با توجه به این که روی سیم پیچ ثانویۀ ترانس، مقاومت خیلی کمی قرار گرفته است، روشن بودن دائم آن باعث سوختن ترانس می شود. بنابراین تنها در زمان لحیم کاری لازم است برق آن وصل باشد. برای این منظور، این هویه ها یک سوییچ مانند ماشه دارند که برق آن را قطع و وصل می کند.

  • توان حرارتی انواع هویه های ترانسی معمولاً بالاتر از هویه های قلمی است؛
  • منبع انرژی این هویه ها برق شهر است و قابل حمل نیستند؛
  • سرعت داغ شدن این هویه بسیار سریع است. به طوری که تنها در هنگام لحیم کاری نیاز است که سوییچ آن فشرده شود؛
  • این هویه ها، هویه های AC هستند؛
  • شکل هویه تفنگی است؛
  • در برخی از آنها یک لامپ کوچک برای روشن کردن محیط لحیم کاری وجود دارد؛
  • هویه های ترانسی برای بسیاری از کاربردهای عمومی به کار می روند. اما ب توجه به توان حرارتی بالایی که دارند، مناسب لحیم کاری سطوح و قطعات کوچک نیستند.

انواع-هویه-ترانسی

تصویر 7 – انواع هویه، یک هویۀ ترانسی و ترانس یک هویۀ ترانسی

هویه گازی

از انواع هویه های غیر الکتریکی، هویه های گازی هستند. منبع گرمای هویه های گازی، شعلۀ آتشی است که پشت نوک هویه وجود دارد. از لحاظ تأمین گاز، دو نوع هویۀ گازی وجود دارد. در نوع اول، مخزن گاز روی خود هویه قرار دارد. در نوع دوم نیز مخزن با شیلنگ به هویه متصل می شود. اما اغلب اوقات وقتی می گوییم هویه گازی، منظور هویه های گازی نوع اول است. توان حرارتی این هویه ها متناسب با شدت و حجم شعلۀ آنهاست. و معمولاً دارای توان حرارتی بالاتر از هویه های قلمی هستند. این هویه ها قابل حمل هستند و می توان در صورت عدم دسترسی به منابع انرژی از آنها استفاده کرد. سرعت داغ شدن این هویه ها از هویه های ترانسی کمتر و از هویه های قلمی بیشتر است. از لحاظ شکل ظاهری نیز در هر دو نوع قلمی و تفنگی موجودند. برخی از انواع هویه های گازی دارای جرقه زن هستند و برخی دیگر جرقه زن ندارند و باید با شعلۀ آتش روشن شوند. کاربرد هویه های گازی، لحیم کاری سطوحی است که نیاز به توان حرارتی نسبتاً بالا دارند. همچنین عمده کاربرد آنها زمانی است که انواع هویه الکتریکی در دسترس نباشد.

انواع-هویه-گازی

تصویر 8 – دو نوع هویۀ گازی قلمی و تفنگی

هویه چکشی

هویه چکشی (Hammer soldering iron) دارای سر شبیه چکش یا تبر است. شکل سر آنها در همۀ موارد شبیه چکش یا تبر نیست و هویه های چکشی با اشکال مختلف وجود دارد. با این حال به این هویه ها، هویه چکشی گفته می شود. انواع هویه چکشی الکتریکی و غیر الکتریکی وجود دارد. یکی از انواع هویه های چکشی غیر الکتریکی، هویۀ گازی با سر چکشی است. دو نوع هویه چکشی غیر الکتریکی گازی وجود دارد. در یک نوع آن دارای مخزن گاز روی خود هویه قرار دارد و در نوع دیگر، مخزن گاز با شیلنگ به هویه وصل می شود. نوع دیگری نیز وجود دارد که با کوره یا شعله ای مثل شعلۀ چراغ پریموس داغ می شود. در این نوع، سر هویه درون کوره یا روی شعلۀ چراغ قرار می گیرد و داغ می شود.

انواع-هویه-چکشی-hammer

تصویر 9 – انواع هویه چکشی الکتریکی و غیر الکتریکی

توان حرارتی هویه های چکشی، چه انواع الکتریکی و چه انواع غیر الکتریکی آن، بالاست. نوع گازی این هویه ها قابل حمل است. از لحاظ سرعت داغ شدن هم با توجه به این که نوک آنها بزرگ است، مدت زمانی طول می کشد تا به طور کامل داغ شوند. در نوع الکتریکی این هویه ها، منبع انرژی برق شهر است. بنابراین قابل حمل نیستند و هیتر آنها AC است. اشکال مختلفی از انواع هویه چکشی وجود دارد که برخی از آنها را در تصاویر این بخش مشاهده می کنید. کاربرد هویه های چکشی زمانی است که بخواهیم توان حرارتی بالایی را انتقال دهیم. بنابراین انواع هویه چکشی هنگامی استفاده می شود که سطح لحیم کاری بزرگ باشد. هویه های چکشی مناسب لحیم کاری قطعات کوچک و ظریف نیستند و به این قطعات آسیب می رسانند.

انواع-هویه-چکشی

تصویر 10 – انواع هویه چکشی غیر الکتریکی

انواع دیگر هویه

در این بخش به معرفی انواع دیگر هویه از جمله انواع هویه باتری خور، شارژی، USB، پنسی و رومیزی می پردازیم.

  • هویه باتری خور: این انواع هویه دارای توان حرارتی پایین و نوک کوچک هستند. این هویه های قابل حمل معمولاً سریع داغ می شوند. با توجه به این که منبع انرژی آنها باتری است، نوع آنها DC است. کاربرد آنها معمولاً هنگامی است که به هویه های دیگر دسترسی وجود ندارد. همچنین این هویه ها از انواع هویه برای مونتاژ قطعات الکترونیکی کوچک هستند.
  • هویه شارژی: این نوع هویه ها هم مثل هویۀ باتری خور هستند. تفاوتی که دارند این است که در آنها یک باتری قابل شارژ وجود دارد. این هویه ها یک شارژر هم دارند که باتری آنها را شارژ می کند.
  • هویه USB: مشخصات این نوع هم مانند انواع هویه باتری خور و شارژی است. با این تفاوت که منبع انرژی آن از طریق USB تأمین می شود. می توان آنها را به پاور بانک یا آداپتورهایی با خروجی USB متصل کرد.

انواع-هویه-باتری-شارژی-usb

تصویر 11 – انواع هویه باتر خور (شمارۀ 1)، شارژی (شمارۀ 2) و USB (شمارۀ 3)

  • هویه پنسی: این هویه دارای دو هیتر و دو نوک است و مناسب مونتاژ و لحیم کار قطعات SMD است. این نوع هویه برای دمونتاژ قطعات SMD نیز مناسب است. شکل ظاهری آنها شبیه انبر یا پنس است.
  • هویه رومیزی: یا Soldering station که انواع و اقسام مختلفی دارند. این هویه ها دارای چند بخش هستند. یک بخش کنترل کننده و نمایشگر دمای هویه است و برق شهر به آن وارد می شود. بخش های دیگر هویه ها هستند که به بخش کنترل کننده متصل می شوند. برخی از این هویه ها در کنار هویه قلمی، هویه هوای گرم نیز دارند. کاربرد هویه قلمی در این نوع هویه ها مانند هویه های قلمی دیگر است. هویه قلمی در این هویه ها معمولاً دارای هیتر سرامیکی و نوک قابل تعویض است.

انواع-هویه-پنسی-رومیزی

تصویر 12 – انواع هویه پنسی، رومیزی و رومیزی با هویه هوای گرم

نکات انواع هویه

یکی از نکات مهمی که دربارۀ انواع هویه وجود دارد، نام انواع هویه است. با توجه به کاربردهای گستردۀ انواع هویه لحیم کاری، در بازار و بین فعالان حوزۀ برق و الکترونیک، نام هایی برای هویه ها مصطلح شده است. ممکن است برخی از این نام ها اشتباه باشند. اما به هر حال انواعی از هویه هستند که با نام های خاصی شناخته می شوند. مهمترین نام های انواع هویه عبارتند از:

  • هویه تفنگی یا هویه هفت تیری (Solder gun یا Soldering gun): این نام ها اغلب برای هویه ترانسی به کار می روند. اما برخی به هویه های دیگر شبیه تفنگ، هویۀ تفنگی می گویند.
  • هویه صنعتی: به انواع هویه های توان بالا، چه الکتریکی و چه غیر الکتریکی، هویه صنعتی گفته می شود.
  • هویه هیتری: به هویه های قلمی مخصوص هویه های رومیزی گفته می شود.
  • هیتر هویه: نامی برای هویه های رومیزی دارای هویه هوای گرم است.
  • هویه سرامیکی (Ceramic solder iron): به هویه هایی با هیتر سرامیکی گفته می شود. چه مخصوص هویه های رومیزی باشد و چه هویه قلمی با هیتر سرامیکی باشد.

نکتۀ دیگر، ابزارهایی برای مراقبت از هویه است. ابزارهایی مثل نوک پاک کن، احیا کننده نوک هویه، پایۀ هویه و … . می توان انواع هویه را از دیدگاه برخی ابزارهای مراقبت از هویه دسته بندی کرد. مثلاً در هویه های توان پایین، برای پاک کردن نوک هویه از پاک کنندۀ نوک هویه استفاده می شود. در حالی که هویه های چکشی را با سوهان یا برس سیمی پاک می کنند. یا این که برای ترمیم نوک هویه های توان پایین از احیا کننده های نوک هویه استفاده می شود. اما برای هویه هایی با توان بالا، پاک کردن نوک آنها با سوهان و برس کفایت می کند.

احیا-کننده-نوک-هویه

تصویر 13 – احیا کنندۀ نوک هویه

 

در ادامه ویدئویی مربوط به معرفی ابزار لحیم کاری دستی ارائه شده است. که ویدئویی مربوط به آموزش های سالهای گذشته است. دیدن آن خالی از لطف نیست.

ویدئوی 1 – ابزارهای لحیم کاری و مونتاژ دستی

نتایج انواع هویه، ویژگی ها و کاربرد آنها

  1. برای کاربردهای مختلف در زمینۀ مونتاژ و لحیم کاری قطعات الکترونیکی، هویه های مختلف ساخته شده است.
  2. هویه وسیله ای است که با ذوب کردن یک فلز با نام لحیم، قطعات فلزی را به هم متصل می کند. لحیم مورد استفاده در کاربردهای برق و الکترونیک، آلیاژی از قلع و سرب است.
  3. دو نوع کلی هویه ها، هویه های الکتریکی و هویه های غیر الکتریکی هستند.
  4. در هویه های الکتریکی، منبع تأمین انرژی جریان برق است.
  5. هیتر هویه های الکتریکی معمولاً سه نوع سیمی، سرامیکی و خود نوک هویه است.
  6. در هویه های غیر الکتریکی، منبع گرما از شعلۀ آتش تأمین می شود.
  7. هویه ها از لحاظ اتصال نوک هویه به هیتر به چهار دسته تقسیم می شوند. در دستۀ اول، نوک هویه وارد هیتر می شود و در دستۀ دوم، هیتر وارد نوک هویه می شود. دستۀ سوم، مربوط به هویه های ترانسی است و نوک هویه خودش هیتر است. در دستۀ چهارم نیز هیتر در داخل نوک هویه قرار دارد.
  8. توان هویه یکی از مهمترین ویژگی های آن است. هویه با توان بالاتر، مناسب سطوح لحیم کاری بزرگ و هویه با توان کمتر، مناسب سطوح لحیم کاری کوچک هستند. برخی هویه ها قابلیت تغییر و تنظیم توان را دارند.
  9. یکی از ویژگی های برخی هویه ها، قابل حمل بودن آن است.
  10. برخی هویه ها به سرعت داغ می شوند، در حالی که برخی دیگر برای داغ شدن نیاز به زمان دارند.
  11. هیتر برخی هویه ها با جریان برق AC و برخی دیگر با جریان برق DC کار می کند.
  12. دو شکل کلی برای هویه ها وجود دارد: قلمی و تفنگی.
  13. انواع متداول هویه های الکتریکی و غیر الکتریکی عبارتند از: هویه قلمی، هویه ترانسی، هویه گازی و هویه چکشی.
  14. برخی دیگر از هویه ها عبارتند از: هویه باتری خور، هویه شارژی، هویه USB، هویه پنسی و هویه رومیزی.

آموزش های مرتبط با این نوشته:

فیلم آموزش لحیم کاری و مونتاژ

فیلم آموزش طراحی PCB با آلتیوم مقدماتی

فیلم مقدمه آموزش لحیم کاری قطعات الکترونیکی

رضا بداغی

رضا بداغی

عضو هیئت مدیره یوبرد، طراح و برنامه نویس سیستم های دیجیتال مبتنی بر میکروکنترلر، طراح PCB و مدرس آموزش های میکروکنترلر، طراحی PCB و برنامه نویسی میکروکنترلر

سفارش پروژه میکروکنترلر یوبرد

زیرساخت مطمئن صنعت

جدیدترین تاپیک های لحیم کاری و استاندارد IPC

لحیم کاری قطعات حساس

لحیم کاری قطعات حساس

لحیم کاری قطعات حساس، باید با دقت به دمای لحیم کاری انجام شود. در این نوشته 4 نکته در رابطه با حرارت در لحیم کاری قطعات حساس را بیان می کنیم.

تست-الکتریکال-pcb

تست الکتریکال PCB و روش های آن

تست الکتریکال برد مدار چاپی چیست؟ برخی انواع تست PCB، تست الکتریکال PCB، پارامترهای اندازه گیری در تست الکتریکال، روش های تست الکتریکال برد مدار چاپی، روش تست Flying probe، روش تست Universal grid یا Bed of nails، نکات تست الکتریکال برد مدار چاپی

انواع-نوک-هویه

انواع نوک هویه و کاربرد آنها

انواع نوک هویه متداول، انواع اتصال نوک هویه به هیتر، مشخصات و کاربرد انواع نوک هویه، نوک هویه تایپ B، تایپ I، تایپ BI، تایپ SI، تایپ D، تایپ C، تایپ K، قاشقی، T شکل و Diamond، احیا کننده های نوک هویه، نام های نوک هویه

original-and-fake-electronic-components

تشخیص قطعات الکترونیکی اصلی از تقلبی

سرچشمۀ قطعات الکترونیکی تقلبی کجاست؟ روش های تشخیص قطعات الکترونیکی اصلی و تقلبی، خرید از تأمین کنندگان معتبر، تشخیص از روی ظاهر، تشخیص از عملکرد قطعات، تشخیص با استفاده از X-ray، اثرات فرایند Sand Blasting و Blacktopping، تست مقاومت در مقابل حرارت، مارک گذاری جوهر افشان، نامرتب و اشتباه

1 دیدگاه

  1. این نوشتار عالی بود
    ممنون از شما
    در کل هیتر سرامیکی بهتره یا سیمی ؟ کدوم طول عمر بالا تری داره ؟

    پاسخ

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر آموزش های یوبرد

آموزش FreeRTOS یوبرد

زمان واقعی در میکروکنترلر و پردازنده های کوچک با FreeRTOS

آموزش طراحی PCB و نویز یوبرد

تجسم دنیای الکترونیک

آموزش زبان C و MISRA-C یوبرد

گام نخست دنیای میکروکنترلر

آموزش لحیم کاری و IPC-A-610 یوبرد

ساخت دنیای الکترونیک

آموزش آردوینو یوبرد

جادۀ آسفالت میکروکنترلر

آموزش ماژول های SIM800 یوبرد

تلفن همراه صنعت

آموزش زبان ++C و ++MISRA-C یوبرد

لمس شی گرایی در میکروکنترلرها

آموزش میکروکنترلرهای AVR یوبرد

شاهکار 8 بیتی Atmel

آموزش میکروکنترلرهای LPC یوبرد

یادگار فیلیپس

آموزش های شاخص

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 4 دقیقه است