دومینوی تخصص در مهندسی الکترونیک

توسط | 16 اردیبهشت, 1402 | الکترونیک, وبلاگ | 0 دیدگاه

دومینوی تخصص در مهندسی الکترونیک

آموزش لحیم کاری و استاندارد IPC یوبرد

ساخت دنیای الکترونیک

آموزش های رایگان لحیم کاری استاندارد

فیلم های آموزش لحیم کاری حرفه ای

آموزش خصوصی لحیم کاری و مونتاژ

اخبار جدید یوبرد در اینستاگرام

تخصص در مهندسی الکترونیک با انتخاب صحیح مسیر و استمرار در حرکت در مسیر پیشرفت میسر می شود. هر سنگ مسیر باید دومینو وار باعث حرکت دادن سنگ بعدی شود تا در نهایت متخصص شویم. یا حداقل سریعتر متخصص شویم. درصورتی که ویدئوهای قبلی سلسله ویدئوهای بررسی حوزه مهندسی الکترونیک را ندیده اید پیشنهاد می شود حتما ببینید:

  1. متخصص الکترونیک کیست؟
  2. اهمیت تخصص در مهندسی الکترونیک
  3. ارتباط دانشگاه و صنعت در مهندسی الکترونیک

در این سلسه ویدئوها به معرفی رشته مهندسی الکترونیک از برخی جوانب پرداختیم. دیدیم که در الکترونیک گرایش های مختلفی وجود دارد و دو نفر را باید در گرایش و سمت خودشان با یکدیگر مقایسه کنیم. در این بخش به مسیر پیشرفت برای متخصص شدن در مهندسی الکترونیک به عبارتی به ارائۀ نکات کلی در نقشۀ راه مهندسی الکترونیک می پردازیم.

ویدئوی 1: دومینوی تخصص در مهندسی الکترونیک

در مسیر متخصص شدن دو مورد مهم وجود دارد. مورد اول انتخاب مسیر صحیح و دوم استمرار در حرکت در مسیر است.

  1. انتخاب مسیر صحیح در مهندسی الکترونیک: منظور از مسیر، گرایش و تخصص در مهندسی الکترونیک است. پیش از ورود به یک زمینه باید یک مقطع تحقیق کنیم و باتوجه به بازار کار حال و آینده، علاقه، توانایی ها و شرایط خودمان یک گرایش را انتخاب کنیم. مشاوره تحصیلی مهندسی برق در ابتدای مسیر می تواند یکی از موارد تاثیر گذار باشد. در راستای این تصمیم گیری می توانید روی ما حساب کنید. (مشاوره رشته مهندسی الکترونیک)
  2. استمرار در حرکت در مسیر: مسیر تخصص در مهندسی الکترونیک، چند سال زمانبر است. در این مدت نباید خواسته یا ناخواسته از مسیر منحرف شویم. منحرف نشویم یا اگر تصمیم داشتیم که منحرف شویم، پس از آنکه در یک زمینه متخصص شدیم، سپس می توانیم یک گرایش دیگر یا حتی یک علم دیگر را انتخاب کنیم. 4 دلیل عمده باعث انحراف از مسیر تخصص در مهندسی الکترونیک می شود:
    1. عدم دانش کافی در انتخاب مسیر: بعضی مواقع با دانش و مشاوره های سطحی، وارد یک گرایش می شویم. پس از مدتی فعالیت در آن گرایش، متوجه می شویم که آنطور که فکر می کردید نیست. بطور مثال بازار کار خوبی نداشته و یا با علاقه، توانایی ها و شرایط ما سازگار نیست.
    2. وسوسه کردن ما برای ورود به کار دیگر: بسیاری از مواقع ورود به زمینه ای می کنیم و در این مسیر یک سری افراد به ما پیشنهاد ورود به یه کار و مسیر دیگر را می دهند. برخی مواقع در کنار مسیر خودمان، مسیر پیشنهاد شدۀ جدید را هم ادامه می دهیم. این موضوع باعث عقب افتادن از مسیر اصلی می شود. برخی مواقع مسیر خودمان را رها کرده و به مسیر پیشنهاد شدۀ جدید ورود می کنیم. اگر بخواهیم وارد سیکل از یک گرایش و کار به گرایش و کار دیگر رفتن بشویم، ممکن است که این کار چندبار در زندگی ما اتفاق بیفتد. در نهایت هم در هیچ گرایشی متخصص نخواهیم شد. درصورتی که قصد تغییر مسیر را داریم باید واقعا توجیه شده باشیم که تصمیمی که در ابتدا برای ورود به این زمینه را گرفته بودیم اشتباه بوده و زمینۀ ما یا بازار کار خوبی نداشته و یا منطبق برعلاقه، توانایی ها و شرایط ما نیست. همچنین توجه کنیم که این اشتباه را برای مسیر جدید نکنیم. در این رابطه می توانید روی ما حساب کنید. (رشته مهندسی الکترونیک)
    3. قرار گرفتن در جایگاه شغلی نامناسب: خیلی مواقع به شرکت هایی ورود می کنیم که کارهایی را به ما واگذار می کنند که به دانش ما اضافه نکرده و باعث پیشرفت نمی شود. به عبارتی یک سری کارهای روتین هستند. حتی شخص دیگری با سطح سواد کمتر از شما نیز می تواند این امور را انجام دهد. اینکه وارد شرکت هایی شویم که به مسیر پیشرفت در راستای متخصص شدن کمکی نکند بیشتر از سودی که از درآمد اندک آن عاید ما می شود، باعث هدر رفتن عمر ما می شود. شاید ما بتوانیم در مشاوره شغلی رشته برق و الکترونیک کمکی به شما کنیم.
    4. حس تمایل به آموختن دانش های مختلف: برخی از افراد تمایل دارند که بسیاری از مواردی که می بینند را یاد بگیرند. روی هر مبحث، چند ماهی وقت می گذارند. این افراد سرنوشت های مختلفی دارند. بطور مثال برخی از این افراد تا سن های بالا حتی شاغل نمی شوند و در حال آموختن هستند. نه تنها آموختن آنها هدفمند نبوده، حتی نمی توانند با دانشی که دارند وارد شرکت موردنظرشان شوند. اما یک سری از این افراد به موقع جلوی این موضوع رو می گیرند و در یک زمینه متخصص می شوند.

توجه داشته باشید که امروزه بسیاری از محصولات، چند گرایشی هستند. به این معنی که از چند علم در ساخت آنها استفاده شده است. بسیاری از چنین سیستم ها علاوه بر تخصص در مهندسی الکترونیک ، به تخصص در زمینه های دیگر هم نیاز دارند. عموما این محصولات توسط یک مجموعه ساخته می شوند. هستند کسانی که به تنهایی محصولی را اختراع کرده که از دو علم مختلف در آن استفاده شده است. مثل الکترونیک و پزشکی در ساخت دستگاهی مرتبط با تشخیص سرطان. که اتفاقا با این کار علاوه بر اینکه به بشریت کمک کرده اند، خودشان را نیز ثروتمند کرده اند. اما اینکه از همین ابتدا در چند زمینه ورود کنیم و هر مقطع زندگی را برای یک کار جدید سپری کنیم، کار مناسبی نیست. اگر به هر دلیل، هدفمان متخصص شدن در دو گرایش است، بهتر است که ابتدا در یک زمینه متخصص شویم که از این طریق بتوانیم جایگاه و درآمد خوبی داشته باشیم. این باعث می شود که اگر بخواهیم یک گرایش دیگر را انتخاب کنیم، از جوانب مالی و … شرایط بهتری داشته باشیم و در محدودیت قرار نگیریم. همچنین وقتی در یک زمینه متخصص شویم، دیدگاهمان نسبت به زمانی که در ابتدای مسیر بوده ایم متفاوت خواهد بود.  وقتی در یک زمینه متخصص باشیم، خیلی سریعتر می تونیم در گرایش دیگر پیشرفت کنیم. اما وقتی هنوز در زمینه ای متخصص نیستیم و در چند زمینه ورود می کنیم، آزمون و خطاهای ما بسیار بیشتر می شود.

هدف از این بخش، ذکر دو نکتۀ بسیار مهم انتخاب مسیر صحیح و استمرار در حرکت در مسیر بوده است. امیدواریم به نکات ارائه شده عمل کنید و موفق باشید.

رضا اسدی

رضا اسدی

مدیر یوبرد، خالق و توسعه دهندۀ پلتفرم یوبرد، مجری پروژه های الکترونیکی، فعال در صنعت آسانسور، سابقه فعالیت در صنعت خودرو و همکاری در صنعت پزشکی و صنایع دیگر، آموزگار آموزش های یوبرد

سفارش پروژه میکروکنترلر یوبرد

زیرساخت مطمئن صنعت

جدیدترین تاپیک های الکترونیک

دانشگاه و صنعت در الکترونیک

دانشگاه و صنعت در الکترونیک باید با هم ارتباط داشته باشند. چرا باید ارتباط داشته باشند؟ در کشور ما وضعیت ارتباط دانشگاه و صنعت بخصوص در زمینۀ الکترونیک چطور است؟

اهمیت-تخصص-مهندس-الکترونیک

اهمیت تخصص مهندس الکترونیک

اهمیت تخصص مهندس الکترونیک در جایگاه، حقوق، آیندۀ یک مهندس الکترونیک را می بینیم.

متخصص الکترونیک کیست؟

متخصص الکترونیک کیست؟

متخصص الکترونیک کیست؟ کسی است که توانایی بالایی در حل مسئله در گرایش و سمت خودش داشته باشد. تجربه، شرط لازم متخصص الکترونیک و تشخیص متخصص الکترونیک را بررسی می کنیم.

رله-relay

رله، سوییچ تحریک پذیر

تعریف رله، تاریخچه، طرز کار رلۀ الکترومکانیکی، اصطلاحات، انواع الکترومکانیکی، رلۀ حالت جامد، رلۀ هیبریدی، رلۀ حرارتی و انواع تحریک شونده با عوامل غیر الکتریکی، انواع موجود در صنعت برق و برق صنعتی، رلۀ ایمنی و برخی انواع حفاظتی، رلۀ دیجیتال، لزوم استفاده و راه اندازی رله، مشخصات الکتریکی

0 دیدگاه

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیگر آموزش های یوبرد

آموزش طراحی PCB و نویز یوبرد

تجسم دنیای الکترونیک

آموزش زبان C و MISRA-C یوبرد

گام نخست دنیای میکروکنترلر

آموزش ARM STM32 یوبرد

شروع بازی ST

آموزش FreeRTOS یوبرد

زمان واقعی در میکروکنترلر و پردازنده های کوچک با FreeRTOS

آموزش آردوینو یوبرد

جادۀ آسفالت میکروکنترلر

آموزش ماژول های SIM800 یوبرد

تلفن همراه صنعت

آموزش زبان ++C و ++MISRA-C یوبرد

لمس شی گرایی در میکروکنترلرها

آموزش میکروکنترلرهای AVR یوبرد

شاهکار 8 بیتی Atmel

آموزش میکروکنترلرهای LPC یوبرد

یادگار فیلیپس

آموزش های شاخص

دانلود

لطفا برای دریافت لینک دانلود اطلاعات خواسته شده را وارد نمایید
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 4 دقیقه است